Jak powszechnie wiadomo, samo posiadanie strony www w biznesie za dużo nie pomoże, jeżeli strona nie będzie „przyjazna” dla użytkownika. Pisząc „przyjazna” mam tu na myśli kilka jej elementów: wygląd, szybkość odnajdywania poszukiwanych informacji, łatwość wykonania rozmaitych operacji, ogólnie: jak bardzo intuicyjne jest poruszanie się po stronie.
Niektórzy po prostu zakładają, że ich strona jest wystarczająco dobra i żyją z tym przekonaniem. Inni próbują to jakoś sprawdzić. Aby sprawdzić użyteczność strony najlepiej jest zapytać o nią jej użytkowników. Nie developerów, nie testerów, nie projektantów UX, nie PMa – a właśnie użytkowników!
Temat ten przyszedł mi do głowy, gdy chciałem się dokładniej przyjrzeć różnicom pomiędzy darmowym programem Jing a płatnym odpowiednikiem SnagIt – służącymi do robienia screenshotów. Jako że są to narzędzia firmy TechSmith, więc odwiedziłem ich stronę. Tam powitał mnie popup z pytaniem, czy wezmę udział w badaniu użyteczności procesu zakupu ich narzędzi – w nagrodę miałem otrzymać kod ze zniżką 20% na ich SnagIt lub Camtasia Studio.
Oczywiście wziąłem udział w badaniu– na początek standardowo ankieta. Sprawdzali moje doświadczenia z ich stroną: czy już tutaj wcześniej byłem, czy coś kupowałem. Potem wyskoczyła prośba o instalację pluginu (do chroma) – i tutaj zaczęła się ta fajna część 🙂
Plugin dał mi zadanie! 🙂 Otworzyły się dwa okienka:
Miałem kupić aktualizację do wspomnianego program SnagIt. Dostałem też dane karty do płatności.
Super sprawa! Żadnych podpowiedzi, żadnego step-by-step! Tylko strona główna i kombinuj użytkowniku. Bardzo mi się takie podejście spodobało.
Mam tylko nadzieję, że sam plugin służy nie tylko do uruchomienia dwóch okienek :), ale również jakoś rejestruje czas spędzony na poszczególnych stronach. Przynajmniej czas.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć Success w dolnym okienku i dostajemy kolejną ankietę dotyczącą zakończonego procesu:
I wreszcie kod rabatowy 🙂
Taki sposób badania użyteczności mi się naprawdę spodobał, a 20% rabat zachęca do udziału w nim.
Oczywiście ludzie z TechSmith nie musieli oprogramowywać takiego badania, tylko wykorzystali gotowe narzędzie – UserZoom. Nigdy z niego nie korzystałem, ale po szybkim przejrzeniu jego strony i po przygodzie ze stroną TechSmith muszę przyznać, że wygląda zacnie.
W wolnej chwili pobawię się nim więcej i może coś jeszcze opiszę lub pokażę na codingtv();.
Znacie jakieś inne narzędzia tego typu? Korzystacie z nich?
4 comments
Hi Lucasz! I’m the UX Researcher at TechSmith who’s running this study. Someone at TechSmith saw your post and shared it with me. Please excuse the English (I used a translator to read your post). Thanks so much for the write up, it was fun to read from a user’s perspective! You wondered if the plug-in records time spent–yes, it does. It records task time, clicks, and pages visited among many other things. I’ve been really pleased with the UserZoom tool; I’d be happy to answer any other questions you have!
Thanks for your comment 🙂 This survey with UserZoom is really cool! It is nice that you care about usability.
Wow, great to see company that tries to reach out its user base ( even if this is for marketing pruposes ^^ )
Comments are closed.